Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Philippequetin - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Philippequetin - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Philippe

25 Januari 2016 | Argentinië, Buenos Aires

Terug aangekomen in Buenos Aires, kon ik niet anders dan teruggaan naar hetzelfde hostel. Fantastische plaats met zoveel andere backpackers van over de hele wereld, goedkoop eten en drinken, feestjes, gratis tangolessen en andere activiteiten,... No-brainer dus. Eens opnieuw ingetrokken heb ik mij ingeschreven voor een tangoavond (complejo tango)! Samen met een Australische kameraad die ik vorige week al leerde kennen hadden we ons opgegeven voor anderhalf uur tangoles, met nadien een driegangenmenu en tangoshow. Oh ja, en een open bar met al de wijn die men zich kan wensen. Dat allemaal voor 35 euro, ik denk niet dat ik meer reclame moet maken! Eindelijk mijn eerste Argentijnse biefstuk gegeten, serieuze lap vlees en wat een smaak... Verwachtingen ingelost, zoveel is zeker! De tangoles zelf was heel leuk, eenvoudig en niet zo uitdagend. Reese, de Australiër, had zijn dansbenen die dag nog niet gevonden dus sloeg de les over en ging al aan de wijnbar zitten. Tijdens het diner en de show werd ik nog uit het publiek gehaald om te dansen met een van de 'echte' danseressen en dat was iets heel anders. Ik probeerde te leiden maar ze begon ineens heel fancy te doen dus het werd een zeer interessante minuut! :) Enorm van genoten wel, je kon niet anders dan meegesleurd worden in de tangosfeer met live-muziek. De artiesten/dansers waren overigens van grote klasse, zoals ons eerder al verteld was in het hostel. Fantastische show gezien, zeer onder de indruk van hun kunnen.

Plichtbewust als ik ben op tijd opgestaan woensdag, om genoeg tijd te hebben een aantal nieuwe buurten in Buenos Aires te verkennen. Puerto Madero, San Telmo en La Boca stonden op het programma. Puerto Madero was aangenaam om rond te wandelen, maar er was niet veel te doen rond de middag. Beter om er 's avonds heen te gaan wanneer de haven verlicht is, alle restaurants open zijn en er meer sfeer aanwezig is. San Telmo daarentegen was geweldig overdag. Zeer gezellig stukje in BA, vol met antiekwinkels en koffietenten. Deze wijk is erom bekend tradities in ere te houden, oa omdat er vnl oude gebouwen staan die nauwelijks gerenoveerd werden de afgelopen eeuw. Voor aspirant-tijdreizigers die 60 a 70j terug in de tijd willen, ga naar Plaza Dorrego Bar voor een koffietje. La Boca op zich is absoluut niks speciaals, maar het stadion van Boca Juniors is voor voetbalfans natuurlijk wel een must. Caminito ('wegje' in het Spaans) is ook een absolute blikvanger. Het is een klein straatje in Boca waar al de huizen geverfd zijn in felle kleuren, zeer Italiaans, met talloze souvenirwinkels en artiesten. Wellicht de bekendste straat in Buenos Aires en met reden. Hoewel het iets té toeristisch aanvoelt, zie je de restanten van wat sinds oudsher het artistieke levensorgaan van BA is geweest. In verschillende bars en restaurants wordt live muziek gespeeld, tango gedanst,... Er hangt een speciale sfeer en dat moet je gewoon gezien en gevoeld hebben.

De laatste dag in Buenos Aires... Over de Avenida de Julio gewandeld op weg naar Recoleta. Deze wijk was in het verleden behouden voor de toenmalige aristocratie in BA. Het heeft nog steeds een zeker cachet, hoewel het grootste kapitaal reeds verhuisd is naar andere wijken zoals Palermo, bijvoorbeeld. Enorm moderne en dure buurt, vol met chique interieur- en designwinkels, kunstgalerijen, hotels en winkelcentra met elk luxemerk waar je maar op kan komen. Heel leuk om rond te wandelen. Rond de middag kwam ik aan op de meest toeristische plek in Recoleta: El Cemeterio de Recoleta. Een gigantisch kerkhof, waar alle grote namen uit het verleden (van rijke families tot kunstenaars en presidenten) begraven werden. Bij het ontstaan van het kerkhof zijn zeer veel (inter-)nationale kunstenaars en architecten betrokken geweest, je vindt er zelfs miniatuur sagrada familia's. Een gids vertelde een verhaal over een Italiaanse man die zelfmoord pleegde uit wens hier begraven te mogen worden. Zo ver zou ik precies toch niet gaan, maar absoluut een must-see in BA. De rest van de dag nog rondgewandeld in Recoleta en Microcentro, terrasjes gedaan etc. Weeral een prachtige dag gehad.

De stemmen zijn binnen en geteld... Ik heb een nieuwe favoriete stad en ik kom sowieso ooit terug!

Morgen vertrek ik naar Patagonië om twee weken rond te trekken met Nina, Tomeylen en Yannick!