Cusco - Machu Picchu - Reisverslag uit Puno, Peru van Philippequetin - WaarBenJij.nu Cusco - Machu Picchu - Reisverslag uit Puno, Peru van Philippequetin - WaarBenJij.nu

Cusco - Machu Picchu

Door: Philippe

04 December 2015 | Peru, Puno

Vrijdagochtend kwamen we om half 5 's ochtends aan in Cusco. Om 5u waren we binnen in ons hostel (opnieuw 'wild rover' zoals in Arequipa) en de eerste gasten die we tegenkwamen waren de Italianen waarmee we in de Colca canyon getrokken hadden. In de namiddag gingen we Cusco zelf een beetje verkennen en hier kwamen we nog 3 mensen tegen die we in Arequipa leerden kennen. Leuke stad, vrij ruimtelijk met veel pleintjes en een aantal marktjes. Tot nu toe de leukste stad in mijn ogen, ondanks de grote hoeveelheid toeristen. 's Avonds werd er, zoals elke avond in de wild rover, een feestje gehouden.

De komende dagen meer van hetzelfde. Rustig wat marktjes bezocht overdag, rondgewandeld, gerust, wat nieuwe mensen leren kennen en 's avonds telkens een goed feestje!

Zondagavond dachten we vroeg te gaan slapen om uitgerust te kunnen vertrekken naar Machu Picchu, maar dat is niet helemaal gelukt. Het was 'open mic'-avond in de wild rover. Iedereen kon zich opgeven om iets te komen zingen of een liedje te komen spelen. De opkomst onder de backpackers/hostelgasten was enorm. Van de circa 90 gasten in de bar hebben er zo'n 15 uiteindelijk gespeeld en gezongen. Wat een talent daartussen zat was ongelofelijk. Het leek alsof iedereen ineens gitaar kon spelen en zingen en het de normaalste zaak ter wereld was. Fenomenaal, zo'n gratis concert.

's Anderendaags met kleine ogen vertrokken in een busje met tien medereizigers. Op dag één reden we naar Aguas Calientes, het stadje op wandelafstand van Machu Picchu. Bewogen rit... Eerst een slecht broodje gegeten en een kleine voedselvergiftiging opgelopen. Nadien merkten we dat de chauffeurs met z'n twee sterke drank kochten bij de eerste stop en dat begonnen te mengen met de Inca kola die ze dronken. Nadien mochten we dus genieten van de scenische rit langs de kliffen van de Peruviaanse 'death road' (met om de 100m een kruisje van death road slachtoffers) terwijl zij lachten en wij konden meegenieten van de alcoholgeur achterin. Bij aankomst meteen gaan slapen, in de hoop de dag erna wat hersteld te zijn.

Om 4u stonden we op om te vertrekken naar de brugpoort vanwaar we de tocht begonnen naar Machu Picchu. Continu lichte regen, zeer vochtig klimaat en zo 2 km klimmen... Kletsnat kwamen we boven aan. We kregen een begeleide tour op de site van de ruïnes zelf. Machu Picchu betekent 'oude berg' in het oude Quechua. De Quechua's waren rond de 15de eeuw de plaatselijke bewoners en de Inka (koninklijke titel, leider van de Quechua's) besloot opdracht te geven tot het bouwen van MP. Naar schatting deden de bewoners er zo'n 100 jaren over, maar MP werd nooit volledig afgebouwd. Na zo'n 100tal jaren werd het pronkstuk van de Quechua-beschaving verlaten. Men vermoedt ten gevolge van de verspreiding van ziektes door de Spaanse conquistadores. Sindsdien werd de stad nog sporadisch bewoond door plaatselijke boeren. Na het bezoeken van MP reden we terug naar Cusco, om daar 's avonds moe maar voldaan aan te komen.

Hierna hebben we nog een aantal dagen gerust in Cusco zelf. Vandaag (vrijdag) vertrek ik naar La Paz, Bolivië. Einde dus van het hoofdstuk Peru. Het heeft alle verwachtingen ingelost! Klaar voor de volgende uitdaging!

• 09 December 2015 - 20:38

Luc Quetin:

Hey zoon,

Seffens uw verslag lezen, nu even de match van het jaar brrrr spanning : GENT - ZENITH (Russen)
    Als Gent wint gaan ze naar de kwartfinales van de CHAMPIONS LEGUE, tot straks, pp xxxxx

• 09 December 2015 - 23:29

Luc Quetin:

Gent naar kwartfinales (2-1)

"death road" hmmmm .... niet echt iets voor mij, geef mij maar "further up the road." Maar ... ik heb wel al veel dvd's over Macho Pichi gezien, zéér boeiend .... en raadselachtig ..... een beschaving zo lang en dan plots op zeer korte tijd .. totaal verdreven (Zijn veel theorieën over .... ziektes conquistador, op de loop voor een vermeend aankomende natuurramp, vete tussen twee klans burgerlijke oorlog geen winnaar allemaal gevlucht ....) Peru dus een aanrader ...
    Hou je goed gezond en ik ben benieuwd wat Bolivia te bieden heeft ..... maar dat kom ik wel rap te weten via je verslagen
    Mis je enorm, papa HUEGE en xxxx